PingSkillS - Video Các bí quyết TRẢ GIAO BÓNG (Reseiving Secrets) có phụ đề tiếng Việt.

NTBB

Super Moderators
PING SKILLS - CÁC BÍ QUYẾT TRẢ GIAO BÓNG

Phần 6: Vị trí Nhận giao bóng và Bộ chân


Trong phần tiếp theo này, chúng ta hãy nói về vị trí nhận giao bóng chính xác và bộ chân chính xác trong khi nhận giao bóng. Bây giờ chúng ta hãy xem xét vị trí mà bạn có thể đứng tại bàn. Một chỉ dẫn ban đầu thực sự tốt là bạn có thể đặt vợt của bạn trên đường kẽ giữa của bàn, đó là khoảng mà chúng ta cần đứng trước bàn và bạn nên đứng cách bàn theo chỉ dẫn là sao cho chúng ta vừa đủ chạm tay vào cạnh bàn. Bạn cần phải thay đổi vị trí này một chút tùy thuộc vào nơi mà đối thủ của bạn giao bóng từ đó; Vì vậy nếu bạn giao bóng từ phía kia, thì tôi sẽ di chuyển bản thân mình ngang sang bên trái một chút để bao quát góc này. Nếu lúc này bạn giao bóng từ đó giống như một người thuận tay trái thường làm với cú giao bóng kiểu con lắc, thì tôi sẽ di chuyển bản thân mình sang ngang nhiều hơn một chút để bảo vệ góc đó. Nếu đối thủ của tôi giao rất nhiều các cú giao bóng dài nhanh, thì tôi có thể di chuyển lùi ra xa bàn hơn một chút, và nếu nhiều cú giao bóng của họ là ngắn, thì tôi cần tiến vào gần bàn hơn một chút. Với bộ chân của bạn đối với việc nhận giao bóng, phần quan trọng trước tiên là cần hạ thấp chân của bạn xuống nhiều nhất mà bạn có thể làm như thể vị trí này là nơi bạn cần phải nhắm đến.

Một khi đã có được vị trí sẵn sàng đó thì chúng ta cũng đã sẵn sàng để di chuyển, vì vậy trước hết chúng ta sẽ xem xét về cú giao bóng ngắn. Với cú giao bóng ngắn, bạn luôn đặt chân phải của bạn vào như thế này không quan trọng nơi mà bóng đến ngắn trên bàn, hãy đưa vào bằng chân phải của bạn – tiến vào với chân phải của bạn và sau đó bạn trở lại vị trí sẵn sàng. Đó là với cú giao bóng ngắn, còn nếu họ giao bóng ra phía xa bên thuận tay thì đó sẽ là một bước rộng ra với chân phải của bạn, thực hiện cú đánh và sau đó trở lại vị trí sẵn sàng. Bây giờ, nếu cú giao bóng là ra xa phía trái tay của bạn và vượt qua góc này ở đây thì bạn có thể bước một bước bằng chân trái của bạn để đạt được vị trí cho cú đánh trái tay rộng và sau đó trở lại vị trí sẵn sàng.

Bây giờ là cú giao bóng cuối cùng, nếu quả bóng đi dài, nhanh và sâu thì bạn có thể phải có 1 bước lùi khá dài cho cú đánh thuận tay của bạn, bạn cũng có thể lùi một bước dài với cú đánh trái tay của bạn hoặc bạn có thể giữ nguyên vị trí của bạn và chơi cú trái tay nhanh dài từ đây. Như vậy, miễn là bạn thiết lập được vị trí cơ bản để bắt đầu, sau đó thì chỉ là một bước chân để đánh trả lại bất kỳ cú giao bóng nào.

Vị trí nhận giao bóng và bộ chân:
Chọn vị trí của bạn sao cho vợt của bạn ở trên đường kẻ trung tâm bàn.
Chọn vị trí của bạn sao cho bạn có thể vừa vặn chạm vào bàn.
Thay đổi vị trí của bạn tùy thuộc vào nơi mà đối thủ của bạn giao bóng từ đó.
Chùng chân của bạn xuống càng thấp càng tốt như bạn có thể.
Bạn có thể với được tới tất cả các cú giao bóng với một bước chân.
 

Tràng An

Thượng Sỹ
Bài 5: Các nguyên tắc trả giao bóng - Receiving priciples

Nào chúng ta hãy cùng xem xét các nguyên tắc cơ bản về cách bạn trả giao bóng.

Để đối phó với lượng xoáy trên bóng, chúng ta cần phải sử dụng vợt của mình giống như một bánh lái ,vì vậy chúng tôi cần phải thay đổi góc vợt. Bí quyết thực sự là phải thay đổi góc vợt như nào để trả bóng trở lại nơi mà chúng ta muốn.

Chúng ta hãy nhìn vào ví dụ quả phát bóng xoáy ngang , chúng tôi có thể sử dụng bút chì này như một công cụ. Vì vậy, nếu quả bóng đánh ra theo hướng của bút chì những gì tôi cần làm là sử dụng vợt giống như một bánh lái và điều chỉnh để cái bút chì được chỉ chính xác nơi tôi muốn bóng đi và dẫn đến vợt của tôi ở đúng vị trí để trả bóng trở lại bàn. Vì vậy, nguyên tắc này cũng được áp dụng cho tất cả các loại xoáy khác nhau .

Vì vậy, với xoáy xuống , bóng đi cuộn xuống mặt bàn, vì vậy bây giờ những gì tôi cần làm là chỉnh bút chì hướng lên để nó đi qua lưới và đó là góc chúng ta cần để trả lại xoáy xuống.

Tương tự, xoáy lên bóng có xu hướng đi lên, tôi cần phải chỉnh vợt hướng lên để hướng bút chì chỉ nơi bóng muốn đến , và đó cũng là góc vợt chúng ta cần để đỡ xoáy lên

Vậy, một lần nữa nguyên tắc này cũng áp dụng đối với xoáy hỗn hợp xoáy ngang và xoáy xuống , xoáy ngang và xoáy lên.

Như chúng ta đã quan sát trước đó Jeff đã phát 1 quả bóng xoáy ngang xuống bóng cuộn xuống và rẽ sang trái của bạn, nên bây giờ chúng ta hãy quan sát góc vợt cần để làm sao đưa hướng bút chì chỉ là hướng mà chúng ta muốn bóng đến, giờ các bạn có thể thấy vợt của tôi hướng lên và ngược hướng của quả xoáy ngang xuống

Và cùng áp dụng tương tự xoáy ngang lên

Khi bóng xoáy ngang lên chạm vào vợt của tôi, góc bút chì chỉ hướng bóng bay ra ngoài, thế nên bây giờ chúng ta hãy quan sát cách để có thể chỉnh bút chỉ hướng xuống và đó cũng là điểm mà chúng ta muốn bóng tới , và bây giờ chúng ta điều chỉnh mặt vợt úp xuống dưới và ngược hướng với hướng xoáy ngang lên.

Thế nên giờ chúng ta hãy xem ảnh hưởng của xoáy ngang xuống, đây nó đi xuống và sang bên ,vì vậy những gì tôi cần phải làm là nghiêng vợt lên và hướng mặt là hướng ngược với hướng của xoáy ngang xuống ./

Vì hướng bút chì chỉ là hướng đi xuống và sang bên, nên tôi cần phải đưa vợt hướng lên và sang hướng khác để bút chì chỉ đúng hướng, và đây là góc vợt cần đề đỡ quả bóng ngang xuống.

Giờ với xoáy ngang lên, quả bóng đi lên trên và sang bên trái bạn, vì thế điều chúng ta cần làm là điều chỉnh vợt xuống và sang hướng bên phải bạn, và bây giờ bóng sẽ được trả lại đúng hướng mà tôi muốn. Thế nên đối với những quả xoáy ngang lên, bóng sẽ đi hướng lên trên và sang bên trái , điều chúng ta cần làm là chỉnh hướng bút chì chỉ nơi tôi muốn quả bóng trả sang, và chỉnh vợt của tôi sang bên phải của bạn và 1 chút phía trên bóng để trả lại quả bóng xoáy ngang lên này.

Đối với quả giao bóng mổ này, khi bóng chạm vào vợt sẽ đi sang phía bên phải bạn, vì thế điều chúng ta cần làm là thay đổi góc vợt đưa bóng trở lại vào bàn.Vì vậy, đối với quả mổ bóng đi sang ngang, điều chúng ta cần làm là điều chỉnh góc độ vợt để sao cho hướng bút chì chỉ thẳng trở lại nơi mà bóng cần đến, và đây cũng chính là góc vợt tôi cần.

Một nguyên tắc quan trọng khác là phải đảm bảo rằng bạn nhìn được góc độ của vợt tại thời điểm tiếp xúc. Dù rằng có rất nhiều kiểu phát bóng khác nhau. Chúng ta hãy nhìn . Nếu tôi phát 1 quả bóng lắc ngược, thì đây là góc vợt, bây giờ chúng ta hãy cùng nhìn khi tôi giữ nguyên vị trí vợt và thực hiện quả phát bóng trái tay. Bạn hãy để ý rằng vợt đang thực hiện hiện chính xác cùng 1 kiểu thế nên nó tạo ra loại xoáy cũng tương tự. Nếu bạn không chắc chắn quả giao bóng là xoáy gì, cách tốt nhất là nhắm vào giữa bàn, bằng cách đó bạn sẽ có nhiều không gian hơn để tránh bị lỗi khi trả giao bóng.

Khi bạn muốn nâng cao hơn nữa, điều bạn cần làm là nhắm đến những mục tiêu nhỏ hơn , hơn là nhắm đến giữa bàn. hơn những gì bạn cần làm là nhằm mục đích cho một vị trí nhỏ hơn nhiều như vậy chứ không phải chỉ nhằm mục đích để giữa bàn. Chọn ra một điểm nhỏ ở đầu bên kia mà bạn đang nhắm tới, những gì bạn thấy là một mục tiêu nhỏ trong lúc tập luyện. Trong một tình huống trận đấu bạn có thể hình dung điểm nhỏ đó là nơi bạn dự định nhắm tới. Bởi khi nhắm tới điểm nhỏ như vậy, sự tập trung của bạn sẽ được thu hẹp hơn và có xu hướng làm tăng thêm sự chính xác.

Một bí quyết trả giao bóng nữa là thực sự tập trung vào quả bóng, bằng việc tập trung vào quả bóng sẽ bắt đầu thấy được quỹ đạo của bóng, đường bay của bóng cũng cung cấp cho chúng ta 1 chút ít manh mối, bây giờ thì cũng hơi khó để làm được điều này nhưng bạn sẽ nắm bắt được khi có kinh nghiệm.. Đường bay của bóng sẽ cho chúng ta biết chút ít về xoáy, khi quả bóng bẻ cong trong không khí, chúng ta biết rằng có xoáy ngang trên quả bóng vậy, cũng là chìa khóa để trở về giao bóng là để thực sự có được tập trung vào bóng, để tập trung vào quả bóng sẽ bắt đầu nhìn thấy quỹ đạo của quả bóng, các chuyến bay của bóng vì vậy điều này cho chúng ta một vài manh mối bây giờ nó không phải là điều dễ dàng để làm, nhưng nó là cái gì đó bạn sẽ bắt đầu nhận được với kinh nghiệm. Vì vậy, các chuyến bay của quả bóng sẽ cho chúng tôi biết một chút về quay nên chắc chắn cong của quả bóng trong không khí chúng ta biết rằng có một số nên xoáy ngang trên bóng. Bạn cũng có thể nhìn thấy quả bóng cắm xuống 1 chút, với chút kinh nghiệm có nghĩa là có xoáy lên trên bóng. Nếu bóng có xu hướng nảy êm xuôi , có nghĩa là có xoáy xuống trên quả bóng. Vì vậy tập trung quan sát bóng thực sự cẩn thận sẽ cho chúng ta nhiều đầu mối.

1 cách khác để bạn biết được từ âm thanh của vợt tiếp xúc bóng. Bây giờ bạn hãy lắng nghe 2 âm thanh sau 1 cách cẩn thận, đây là tiếp xúc bằng và đây là tiếp xúc mượt, bằng và mượt. Nên âm thanh to hơn nghĩa là bóng ít xoáy hơn, âm thanh miết mượt hơn nghĩa là bóng nhiều xoáy hơn.. 1 lần nữa điều bạn có thể bắt đầu nắm bắt bằng cách nghe 1 cách thực sự cẩn thận.

Quan sát bóng không có nghĩa là nhìn quả bóng tiến về phía bạn.Vấn đề thực sự quan trọng của việc học này là phải chắc chắn bạn đang quan sát quả bóng sau khi nó dời vợt của bạn , vì điều này cho bạn biết chính xác ảnh hưởng của xoáy ra sao. Nếu bạn thấy bóng đi và quẹo sang bên của bàn, điều này giúp bạn biết có nhiều xoáy ngang trên bóng hơn bạn dự tính.

Tương tự nếu bóng đập vào lưới, bạn cần chắc chắn bạn quan sát cẩn thận, khi bóng được bạn đánh đi bởi vị điều này sẽ giúp bạn có thêm đầu mối tốt hơn về lượng xoáy của bóng.

Nên tôi thường nói rằng với việc trả giao bóng, không có quả phát bóng trên thế giới nào mà không ai có thể đỡ nổi. Nếu họ giao cùng 1 kiểu phát đó 10 lần mà bạn không thể đỡ được 10 lần thì đó phải là quả phát bóng tốt nhất thế giới. Nếu quả đầu tiên bay ra ngoài ở góc bên phải, và khi xem và hiểu ảnh hưởng cũng như tác động của xoáy, bạn có thể bắt đầu điều chỉnh. Thế nên nếu quả đầu tiên ra ngoài hướng đó, bạn bắt đầu thay đổi góc của vợt, cuối cùng bạn có thể bắt đầu đưa bóng vào gần bàn, và tôi đã nói, trong 10 lần đỡ bạn sẽ trả bóng lại vào trong bàn. Vì thế khi chơi cũng những người có quả phát bóng tốt, điều quan trọng là bạn phải làm việc tích cực đề trà giao bóng và học được những gì mình mắc sai lầm, vận động viên giỏi nhất thế giới vẫn mắc lỗi trong trả giao bóng, vì thế khi xem và hiểu trái bóng bạn sẽ bắt đầu điều chỉnh.

Trả giao bóng đỏi hỏi nhiều kinh nghiệm, như những điều đã thấy vừa qua như là hiểu được loại xoáy nào trên bóng, và sau đó có thể điều chỉnh 1 chút để bạn có thể trả bóng ở trong bàn.Khi trả giao bóng, điều quan trọng là cách cầm vợt phải thả lỏng và thư giãn .Bạn nhìn khi tôi chuẩn bị đỡ giao bóng, tôi có thể lấy vợt ra khỏi tay dễ dàng. Tại sao điều này lại quan trọng? Bởi vì khi cách cầm quá chặt, vợt sẽ giống như 1 bức tường gạch, và với ảnh hưởng của các loại xoáy bóng sẽ nhanh chóng bị bay ra ngoài, nhưng nếu tay của bạn thư giãn và mềm mại, vợt của bạn sẽ tác dụng như 1miếng cao su hấp thu xoáy và sẽ giúp bạn dễ dàng hơn để điều khiển bóng trở lại bàn.Vì thế hãy điều chỉnh cách cầm vợt 1 cách thư giãn và mềm mại.

Một điều nữa là cánh tay mềm mại sẽ giúp thực hiện những điều chỉnh nhỏ. Nếu tay và cách cầm vợt của bạn quá cứng, sẽ khó để tạo ra những điều chỉnh nhỏ, tay mềm mại sẽ giúp thực hiện điều này dễ dàng hơn.Nhiều vận động viên thường nói với tôi rằng đối thur của họ phát những quả bóng mà khi sang lắc lư như rắn bò hay cách khác. Điều này là không thể xảy ra. Khi quan sát bóng cẩn thận, bạn sẽ nhận thấy rằng mỗi 1 quả phát sẽ chỉ bẻ cong sang hướng này hay cong sang hướng kia, cắm , trượt xuống với xoáy xuống, chính vì vậy chỉ có 1 loại xoáy mà người chơi có thể đặt vào quả phát đó, quan sát cẩn thận bạn sẽ thấy điều đó.

Các nguyên tắc đỡ giao bóng: Các điểm chính:
· Sử dụng vợt của bạn như 1 bánh lái
· Xem xét góc vợt
· Ban đầu, nhắm vào giữa bàn
· Nhắm đến 1 mục tiêu nhỏ
· Quan sát đường bay của trái bóng
· Lắng nghe âm thanh khi bóng tiếp xúc với vợt
· Xem xét khi bóng rời khỏi vợt của bạn
· Sử dụng cách cầm vợt mềm mại thư giãn
· Mỗi 1 quả phát bóng chỉ có 1loại xoáy
 
Last edited by a moderator:

NTBB

Super Moderators
còn thiếu xót mong các chú các anh sửa giúp ah
Bước đầu như vậy là rất tốt rồi. Chỉ còn một vài chỗ nhỏ thôi. Để mình đọc lại vài lần nữa cả tiếng Anh và tiếng Việt rồi sẽ hiệu đính cho "trơn tru" hơn chút nữa là ngon ngay. Cố gắng phát huy Tràng An nhá ! Cảm ơn bạn rất nhiều!
 

dung deep

Binh Nhì
Cam ơn Ban biên tập rất nhiều ! Mình mới xem tới video 3 mà đã ngộ ra được cách dỡ bóng xoáy, trước giờ mình toàn dỡ theo quán tính ko hà. Mình cũng dã xem nhiều video của Nhóm Biên dịch thấy rất hữu ích. Thật mừng cho Diễn dàn và cho Bóng bàn vì có những người dam mê và quá tâm huyết. Chúc thầy Thụy, chú Út, chinguyen, trainee, tai luong, Trang an luôn dồi dào sức khoẻ và thời gian,luôn cháy bỏng và thắp sáng niềm dam mê bóng bàn trong những người mới tập chơi và cũng chưa thật sự yêu thích bóng bàn như Mình(bởi vì nó quá khó dể chơi giỏi);):(:)
 

NTBB

Super Moderators
Cam ơn Ban biên tập rất nhiều ! Mình mới xem tới video 3 mà đã ngộ ra được cách dỡ bóng xoáy, trước giờ mình toàn dỡ theo quán tính ko hà. Mình cũng dã xem nhiều video của Nhóm Biên dịch thấy rất hữu ích. Thật mừng cho Diễn dàn và cho Bóng bàn vì có những người dam mê và quá tâm huyết. Chúc thầy Thụy, chú Út, chinguyen, trainee, tai luong, Trang an luôn dồi dào sức khoẻ và thời gian,luôn cháy bỏng và thắp sáng niềm dam mê bóng bàn trong những người mới tập chơi và cũng chưa thật sự yêu thích bóng bàn như Mình(bởi vì nó quá khó dể chơi giỏi);):(:)

Mình rất tâm đắc câu nhận xét của dung deep : "Nó quá khó để chơi giỏi". Quả đúng là như vậy. BB có 23 cú đánh và việc thành thục hết các cú đánh này, và phối hợp giữa chúng một cách nhuần nhuyễn, linh hoạt và hiệu quả trong thi đấu là không dễ một chút nào. Ai muốn "chơi được" BB thì đã phải rất kiên trì và quyết tâm rồi, chứ chưa nói là muốn khá, giỏi. Nhưng ngược lại, để biết về BB thì cũng không có gì quá là phức tạp, miễn là chúng ta đam mê, chịu khó và học có bài bản.
Chính vì thế bản thân mình thấy, để học BB, chúng ta nên kết hợp nhiều cách, tùy điều kiện thời gian, tiền bạc của mỗi người; và cách mà mình cho là hay nhất là nên phối hợp các ... phương pháp học (đây là chỉ nói đến BB phong trào thôi nhé). Học theo video dạy BB trên mạng là 1 trong những phương pháp đó. Việc tạo phụ đề tiếng Việt cho Bộ tài liệu PingSkillS cũng xuất phát từ suy nghĩ ấy. Đây là cách phổ biến kiến thức BB nhanh và sâu rộng.
Cảm ơn những nhận xét tốt của bạn dung deep về "công việc" của Ban biên tập phu đề PingSkillS !
 

chinguyen

Đại Uý
Bài 9: Các động tác giả - Fake movements

I'm going to do two serves here. This is the Pendulum serve and this is the pendulum serve with the fake movement. So an important part here is to make sure that you're really focusing on the contact and the flight of the ball, everything else is unnecessary, so the fate arm movements unnecessary, the fake swing before and the fake swing after unnecessary, so really focusing on the ball and the contact of the bat and the ball and then watch the flight of the ball that is coming to you. So focus on the ball and you see the contact really clearly. So important to watch the ball that means that you watch the ball from the time that your opponents have it in their hand they're ready to serve. So that also means that you watch the ball when I throw it up, you follow the ball, you track all the way up, you track all the way down and then as I hit it, you track the ball as it's coming towards you, you naturally see the contact and you see the spin. If you're doing that?

Fake Movements:
Fake movements before and after the contact don't affect the spin.
Concentrate on the contact of the bat to see what spin is generated.
 
Last edited by a moderator:

archer

Đại Tá
Receiving Secrets:
Section 8: Analysing Serves

So let’s take a detail look at some of the serves you have to face, so with the pendulum serve, most of them will have some side-spin on it, the key here is to see whether it’s got the back-spin or the top-spin on it.
Hãy cùng nghiên cứu sâu vào một số kiểu giao bóng bạn thường phải đối mặt. Với cú giao bóng pendulum, hầu hết đều chứa một chút xoáy ngang, mấu chốt là xác định xem chiều xoáy chính là bóng xoáy lên hay xoáy xuống.
So for backspin as we saw earlier they going to need to come down the back of the ball, or underneath the ball, so back or under. So coming down the back of the ball or coming underneath the ball. So the back spin makes the ball come back towards me.
Với xoáy xuống như ta đã biết, vợt của đối thủ phải chém xuống phía sau quả bóng hoặc chém dưới đít bóng, và xoáy xuống làm quả bóng nảy ngược về phía tôi.
So with the pendulum topspin serve, you need to come up the back of the ball, some brushing up the back, so from your receiving position, try and pick the different spins on their serves.
Với quả giao bóng pendulum xoáy lên, bạn phải chém vợt tạo ma sát ngược lên vào phía sau quả bóng, vì vậy ở vị trí người trả bóng, bạn phải cố gắng nhận ra những loại xoáy khác nhau trong cú giao bóng của đối thủ.
So the first one I came underneath the ball with a little bit of side-spin so that has to be backspin and side-spin, the 2nd one I came up the back the ball so that has to be topspin with a little bit of side-spin.
Với quả giao bóng đầu tôi chém dưới đít bóng với một chút xoáy ngang nên nó là xoáy ngang xuống, quả thứ 2 tôi kéo vợt lên phía sau quả bóng nên đó là xoáy ngang lên.
So now let’s have look at the reverse pendulum serve, with this action, there’s always going to be some side-spin on the ball, so we need to determine whether there's backspin or top-spin on the ball so we need to determine whether they coming underneath or they going up on the ball.
Giờ hãy xem xét quả giao bóng pendulum ngược. Với chuyển động vợt này, luôn tạo ra một chút xoáy ngang, vấn đề là phải xác định được bóng có xoáy lên hay xoáy xuống nghĩa là ta phải xem vợt của đối thủ miết bóng hướng lên trên hay miết dưới quả bóng.
So with the backspin they going to have their bat open so they brushing underneath the ball. So for the topspin, they’ll be brushing up the back of the ball.
Với cú xoáy xuống, họ sẽ ngửa vợt nhiều và miết vợt phía dưới bóng. Với cú xoáy lên, họ sẽ miết phía sau bóng theo hướng lên trên.
So now let’s have look at the tomahawk serve: so the tomahawk serve is going to have some side-spin on the ball because of the action they going to be brushing the side of the ball or across the back of the ball.
Giờ ta sẽ bàn đến quả giao bóng tomahawk. Cú giao bóng này sẽ hàm chứa xoáy ngang gây ra bởi động tác chém vào cạnh bóng hoặc phía sau bóng.
What you need to watch for is whether they've got some topspin on the ball or some backspin on the ball. So with tomahawk backspin serve they going to lay their bat back a little bit on contact so that they brushing underneath the ball to get the ball spinning backwards with the backspin or they’ll brush down on the ball again to generate the backspin on the ball. So with the backspin I’m coming underneath the ball or I’m brushing down the back of the ball. So for the topspin side-spin serve they’re going to either brush up the back of the ball or they’re going to brush over the top of the ball. So the topspin serve I’m going to come over the top and the ball’s going to kick at towards you.
Điều bạn cần bóc trần là đối thủ tạo xoáy lên hay xoáy xuống. Với quả tomahawk xoáy xuống đối thủ sẽ hơi ngửa vợt về sau rồi miết vào dưới quả bóng làm quả bóng xoáy xuống, hoặc họ miết phía sau bóng theo chiều xuống để tạo xoáy xuống. Tóm lại với quả xoáy xuống, đối thủ miết dưới bóng hoặc miết xuống sau bóng. Đối với quả bóng xoáy ngang lên, đối thủ sẽ miết sau bóng hướng lên trên hoặc miết lướt lên phía trên bóng, và quả bóng sẽ nảy chồm về phía bạn.
So now let’s see you can pick the different between these 2 serves. So the 1st serve has some backspin on it because I came underneath the ball and brush underneath to get the ball spinning backwards. The 2nd one has some topspin on it because I brush over the top of the ball making the ball start to spin forwards with the topspin.
Giờ hãy xem bạn có nhận ra sự khác biệt trong 2 quả giao bóng này của tôi ko? Vậy quả giao bóng đầu có xoáy xuống vì tôi miết phía dưới bóng làm bóng xoáy ngược lại. Quả giao thứ 2 là xoáy lên vì tôi miết lên trên đầu bóng làm nó cuộn về phía trước với xoáy lên.
So now let’s have a look at the backhand serves: so with the action of backhand serve, they’re going to have some side-spin on the ball. So again we need to have a look at whether they’re putting some backspin on it or some topspin on it. So with the backspin serve they’re going to have their bat quite open so they can come underneath the ball and get that ball starting to spin backwards with the backspin. So use backspin in action, you can see I’m coming underneath the ball. With the topspin serve they usually brush up the back of the ball to generate the topspin. So up the bat to generate the topspin and it will still have some side-spin. So now it’s time for your test: pick the different between these 2 serves: the 1st serve was the topspin serve because I brushed up the back of the ball causing the ball to spin forwards with topspin, the 2nd serve was the backspin serve so I brushed underneath the ball causing the ball to spin backwards with the backspin.
Hãy xét đến quả giao bóng trái tay: với thao tác này, sẽ gây ít nhiều xoáy ngang lên bóng. Một lần nữa nhấn mạnh việc nhìn ra kiểu xoáy đối thủ tạo ra là xoáy lên hay xuống. Với xoáy xuống họ có xu hướng mở vợt khá ngửa và miết dưới đít bóng làm quả bóng xoáy ngược xuống, vì vậy trong thực tiễn bạn có thể thấy rõ khi tôi giao bóng xoáy xuống thì tôi đưa vợt miết phía dưới bóng. Với giao xoáy lên người ta thường có xu hướng kéo miết vợt vào sau quả bóng theo chiều từ dưới kéo lên trên để tạo xoáy lên, và đồng thời độngt ác này cũng kéo theo ít nhiều xoáy ngang. Tôi sẽ thử đố bạn tìm ra điểm khác biệt trong 2 quả giao bóng sau: quả thứ 1 là xoáy lên vì tôi đã miết phía sau quả bóng theo hướng từ dưới lên tạo xoáy lên cho quả bóng cuộn về phía trước, quả thứ 2 là xoáy xuống vì tôi đã miết phía dưới bóng làm bóng xoáy ngược lại.
So we've just covered some of the main serves of these. As you know in a match situation there are endless numbers of serves that your opponent can do to you. The key to returning their endless variation of serve is to make sure that you watching their action, so that you can determine what type of spin on the ball and how much spin on the ball. So now we’re going to give you a challenge to see if you can pick what type of spin on the serve. So that one was side-spin with topspin, a generate decide spin because I came across the back of the ball and I came over the top of the ball to generate the topspin.
Vừa rồi chúng ta đã khám phá về vài kiểu giao bóng chính. Nhưng như bạn biết, trong thực chiến lại có vô số kiểu giao mà đối thủ sẽ thực hiện. Chìa khoá để đáp lễ vô số những biến thể đó là luôn tâm niệm rằng phải săm soi kĩ các thao tác của họ để ngõ hầu minh tường kiểu xoáy và lượng xoáy trên quả bóng. Tôi sẽ thử xem bạn có nhận ra kiểu xoáy nào trong chiêu này không nhé! Đó là giao xoáy ngang lên, động tác quyết định kiểu xoáy, vì tôi đã lướt vợt ngang qua lưng bóng rồi vuốt lên đầu quả bóng để tạo xoáy lên.
Here’s funny might see in your local competition. So that serve was side-spin with back spin. So the side-spin came because I was coming across the back of the ball. And I had some backspin on it because I opened up the face of my bat so it always coming underneath the ball as well, so side-spin backspin. So let’s have look at this one: this is called reversed tomahawk. So that was side-spin and topspin. Side-spin because I came around the side of the ball, and topspin because I came over the top of the ball a little bit making the ball spin forward. So let’s have look at a few other serves: that one had some topspin on the ball because I rolled up the back of the ball the very subtle action but it’s enough to generate the topspin. Now I’m going to do backhand serve: what spin was on that? OK, that was a backspin side-spin serve, so what coming across are generated the side-spin got the ball spinning side-way and by coming underneath the ball I generated the backspin so the backspin side-spin serve.

~~~^.^~~~
 
Last edited by a moderator:

archer

Đại Tá
Receiving Secrets
In this section, we going to talk about tactics. What should you do against different styles of player when returning serve. The 1st tactics to remember is that off any long serve, that is any serve that only going to bounce once on the table, we should be topspin the ball, that will get us into an attacking position in a rally and give us the best chance to winning the point. That doesn’t matter what do we playing it, a defender, an attacker, a blocker. Off a long serve, our tactic is always the same, just get in and make a strong topspin attack.

The next tactic to consider is of the short ball. What we want to do here is always player short is going to be the most difficult fear opponent to return. So to find out what your opponent doesn’t like you’ve good at consider your options: you’ve got 3 basic option: you can push, you can push long, or you can flick. Now you’ve got // strokes, what you need to focus on is your spin, speed and placement. So vary way of placing the ball too, try going to the forehand, to the middle, to the backhand. Try varying the spin when you put a little bit of backspin or lot of backspin. And even the speed, so you can go long or you can flick faster. Just vary all the spin and try to find what your opponent doesn’t like.

So to help you get started with your tactics off the short ball, we’re going to make some generalization. So 1st we’re going to look at you should against from an attacking player. So when I’m playing a good attacking player, what I’d like to do off the short ball is keep it short and low and need to make some really difficult for them to get their attacking and that is strength so I’m taking away their strength. So I get in and try to keep it short and low and I’ll figure out which side they less prefer and then I’ll go to that side more often. Another tactic I’ll try against the good attacking player is to push the ball long and fast to either of the corners and see which they don’t like or flick the ball wiped to the corners. Now what this does is it cuts down their time they have to attack because I’m going to flick it quite fast or push it quite fast with lot of backspin if I push it to make it harder for them to attack and then I need to be ready for their next ball because it is going on so that I will attack it. But again, because I’m playing it long and fast, I’m cutting down their time hopefully I’ll case him by surprise and then I’ll be alter counter attack.

So now let’s look at some tactics against the defensive chopper. Now against the defensive chopper then I’m going to be looking to attack straight away, so I've got a bit more room to work with here. So I dearly I want to keep the chopper quite close to the table because then I’ll get my attacking he’s going to get back quickly so I’d like to keep the ball short if I can but don’t feel /ko nghe đc, bác @Luong Qua Luong , bác @chinguyen ơi help meeee!!! :( / I want to make mistakes to lose the point by you’re pushing in the net so I’ve got a bit more room to push it long if I want to, but again, try to keep ball short so that they’re close the table and then when I do make my attack, it’s harder for them.

So now let’s look at the tactics to use against the blocker who doesn't have a great topspin. So off the short ball, I’m going to mix up playing the ball short or playing heavy backspin. Because if I play a heavy long back spin then I’m going to get a backspin ball back which I can attack and also when I play the short ball that shit’s going to stop them from getting comfortable. So I’m not really going to flick the ball too much, because then that gets them into that block rally that they’re comfortable with, so instead, try to keep the ball short or long, just mix that up: long push or keep the ball short. Then there’s with this some generalization to get you started when you playing a match always remember the think of speed, spin and placement. Vary those 3 pings and find out what is most difficult for the opponent you’re playing.

Now I’m going to talk about tactics against left-handed players. Now when a left-handed player serving, often I serve a pendulum serve from over on the left-hand side of the table and this is a different place to serve from the normal right-hander because you play less lefthanders than you do right-handers, it’s going to feel a little bit awkward but the principles are the same. You’ve got look for what type of spin they’re generating on it and then care to that spin. So really all you need to do is probably position yourself slightly as different as we talked about in “Receiving position” and then everything else should be the same. So try and practice against as many lefthanders as you can, to get use to play against the serves coming from that angle.
 
Last edited:

Luong Qua Luong

Trung Uý
Receiving Secrets:

So let’s take a detail look at some of the serves you have to face, so with the pendulum serve, most of them will have some side-spin on it, the key here is to see whether it’s got the back-spin or the top-spin on it. So for backspin as we saw earlier they going to need to come down the back of the ball, or underneath the ball, so back or under. So coming down the back of the ball or coming underneath the ball. So the back spin makes the ball come back towards me. So with the pendulum topspin serve, you need to come up the back of the ball, some brushing up the back, so from your receiving position, try and pick the different spins on their serves. So the first one I came underneath the ball with a little bit of side-spin so that has to be backspin and side-spin, the 2nd one I came up the back the ball so that has to be topspin with a little bit of side-spin. So now let’s have look at the reverse pendulum serve, with this action, there’s always going to be some side-spin on the ball, so we need to determine whether there's backspin or top-spin on the ball so we need to determine whether they coming underneath or they going up on the ball, so with the backspin they going to have their bat open so they brushing underneath the ball. So for the topspin, they’ll be brushing up the back of the ball.

So now let’s have look at the tomahawk serve: so the tomahawk serve is going to have some side-spin on the ball because of the action they going to be brushing the side of the ball or across the back of the ball. What you need to watch for is whether they've got some topspin on the ball or some backspin on the ball. So with tomahawk backspin serve they going to lay their bat back a little bit on contact so that they brushing underneath the ball to get the ball spinning backwards with the backspin or they’ll brush down on the ball again to generate the backspin on the ball. So with the backspin I’m coming underneath the ball or I’m brushing down the back of the ball. So for the topspin side-spin serve they’re going to either brush up the back of the ball or they’re going to brush over the top of the ball. So the topspin serve I’m going to come over the top and the ball’s going to kick at towards you.

So now let’s see you can pick the different between these 2 serves. So the 1st serve has some backspin on it because I came underneath the ball and brush underneath to get the ball spinning backwards. The 2nd one has some topspin on it because I brush over the top of the ball making the ball start to spin forwards with the topspin. So now let’s have a look at the backhand serves: so with the action of backhand serve, they’re going to have some side-spin on the ball. So again we need to have a look at whether they’re putting some backspin on it or some topspin on it. So with the backspin serve they’re going to have their bat quite open so they can come underneath the ball and get that ball starting to spin backwards with the backspin. So use backspin in action, you can see I’m coming underneath the ball. With the topspin serve they usually brush up the back of the ball to generate the topspin. So up the bat to generate the topspin and it will still have some side-spin. So now it’s time for your test: pick the different between these 2 serves: the 1st serve was the topspin serve because I brushed up the back of the ball causing the ball to spin forwards with topspin, the 2nd serve was the backspin serve so I brushed underneath the ball causing the ball to spin backwards with the backspin.

So we've just covered some of the main serves of these. As you know in a match situation there are endless numbers of serves that your opponent can do to you. The key to returning their endless variation of serve is to make sure that you watching their action, so that you can determine what type of spin on the ball and how much spin on the ball. So that one was side-spin with topspin, a generate decide spin because I came across the back of the ball and I came over the top of the ball to generate the topspin.

Here’s funny might see in your local competition. So that serve was side-spin with back spin. So the side-spin came because I was coming across the back of the ball. And I had some backspin on it because I opened up the face of my bat so it always coming underneath the ball as well, so side-spin backspin. So let’s have look at this one: this is called reversed tomahawk. So that was side-spin and topspin. Side-spin because I came around the side of the ball, and topspin because I came over the top of the ball a little bit making the ball spin forward. So let’s have look at a few other serves: that one had some topspin on the ball because I rolled up the back of the ball the very /'satl/ (từ này cháu nghe ko nhớ ra từ gì cả, đành chỉ ghi lại theo âm nghe đc, là tính từ, đại ý là “rất nhỏ, nhẹ, tiểu tiết, tinh vi, tinh tế, biên độ rất bé…”) action but it’s enough to generate the topspin. Now I’m going to do backhand serve: what spin was on that? OK, that was a backspin side-spin serve, so what coming across are generated the side-spin got the ball spinning side-way and by coming underneath the ball I generated the backspin so the backspin side-spin serve.

~~~^.^~~~
Archer nghe tiếng Anh như vậy là giỏi lắm rồi. Tui chỉ xin sửa lại một chút đoạn mà bạn viết thiếu.
So we've just covered some of the main serves there. As you know in a match situation there are endless numbers of serves that your opponent can do to you. The key to returning their endless variation of serve is to make sure that you watching their action, so that you can determine what type of spin on the ball and how much spin on the ball. So now we’re going to give you a challenge to see if you can pick what type of spin on the serve. So let’s have a look at this serve. So that one was side-spin with topspin. I generate the side spin because I came across the back of the ball and I came over the top of the ball to generate the topspin.
 

NTBB

Super Moderators
Ka ka ! "Lúc ăn không hết, khi lần chẳng ra", mấy tuần liền "ngồi chơi", giờ các bác cho ra bản text tiếng Anh ào ạt thế này, làm sao "nuốt hết" đây ! huhuhu !
Gặp lúc NTBB mới ra nhận công tác ở Nghệ An, đang bận quá chưa thể tranh thủ dịch được. Phải delay lại chút vậy.
 

NTBB

Super Moderators
Archer nghe tiếng Anh như vậy là giỏi lắm rồi. Tui chỉ xin sửa lại một chút đoạn mà bạn viết thiếu.
So we've just covered some of the main serves there. As you know in a match situation there are endless numbers of serves that your opponent can do to you. The key to returning their endless variation of serve is to make sure that you watching their action, so that you can determine what type of spin on the ball and how much spin on the ball. So now we’re going to give you a challenge to see if you can pick what type of spin on the serve. So let’s have a look at this serve. So that one was side-spin with topspin. I generate the side spin because I came across the back of the ball and I came over the top of the ball to generate the topspin.

Bác Lương bổ sung đoạn này sẽ nối vào khúc nào của bạn Archer vậy bác Lương ơi?
 

Trainee

Đại Tá
Ka ka ! "Lúc ăn không hết, khi lần chẳng ra", mấy tuần liền "ngồi chơi", giờ các bác cho ra bản text tiếng Anh ào ạt thế này, làm sao "nuốt hết" đây ! huhuhu !
Gặp lúc NTBB mới ra nhận công tác ở Nghệ An, đang bận quá chưa thể tranh thủ dịch được. Phải delay lại chút vậy.

Kẹt quá thì vẫn có dự bị hạng G là cháu mà chú. Cháu nghĩ quan trọng là ra English text.
Bạn @Tràng An nếu kẹt cháu sẽ lại lần mò tra từ điển thui :)
Tiếng Anh của cháu a ma tơ nhất, nhưng lâu lâu xài tạm :D
 

o3ma

Đại Tá
Receiving Secrets:

So let’s take a detail look at some of the serves you have to face, so with the pendulum serve, most of them will have some side-spin on it, the key here is to see whether it’s got the back-spin or the top-spin on it. So for backspin as we saw earlier they going to need to come down the back of the ball, or underneath the ball, so back or under. So coming down the back of the ball or coming underneath the ball. So the back spin makes the ball come back towards me. So with the pendulum topspin serve, you need to come up the back of the ball, some brushing up the back, so from your receiving position, try and pick the different spins on their serves. So the first one I came underneath the ball with a little bit of side-spin so that has to be backspin and side-spin, the 2nd one I came up the back the ball so that has to be topspin with a little bit of side-spin. So now let’s have look at the reverse pendulum serve, with this action, there’s always going to be some side-spin on the ball, so we need to determine whether there's backspin or top-spin on the ball so we need to determine whether they coming underneath or they going up on the ball, so with the backspin they going to have their bat open so they brushing underneath the ball. So for the topspin, they’ll be brushing up the back of the ball.

So now let’s have look at the tomahawk serve: so the tomahawk serve is going to have some side-spin on the ball because of the action they going to be brushing the side of the ball or across the back of the ball. What you need to watch for is whether they've got some topspin on the ball or some backspin on the ball. So with tomahawk backspin serve they going to lay their bat back a little bit on contact so that they brushing underneath the ball to get the ball spinning backwards with the backspin or they’ll brush down on the ball again to generate the backspin on the ball. So with the backspin I’m coming underneath the ball or I’m brushing down the back of the ball. So for the topspin side-spin serve they’re going to either brush up the back of the ball or they’re going to brush over the top of the ball. So the topspin serve I’m going to come over the top and the ball’s going to kick at towards you.

So now let’s see you can pick the different between these 2 serves. So the 1st serve has some backspin on it because I came underneath the ball and brush underneath to get the ball spinning backwards. The 2nd one has some topspin on it because I brush over the top of the ball making the ball start to spin forwards with the topspin. So now let’s have a look at the backhand serves: so with the action of backhand serve, they’re going to have some side-spin on the ball. So again we need to have a look at whether they’re putting some backspin on it or some topspin on it. So with the backspin serve they’re going to have their bat quite open so they can come underneath the ball and get that ball starting to spin backwards with the backspin. So use backspin in action, you can see I’m coming underneath the ball. With the topspin serve they usually brush up the back of the ball to generate the topspin. So up the bat to generate the topspin and it will still have some side-spin. So now it’s time for your test: pick the different between these 2 serves: the 1st serve was the topspin serve because I brushed up the back of the ball causing the ball to spin forwards with topspin, the 2nd serve was the backspin serve so I brushed underneath the ball causing the ball to spin backwards with the backspin.

So we've just covered some of the main serves of these. As you know in a match situation there are endless numbers of serves that your opponent can do to you. The key to returning their endless variation of serve is to make sure that you watching their action, so that you can determine what type of spin on the ball and how much spin on the ball. So now we’re going to give you a challenge to see if you can pick what type of spin on the serve. So that one was side-spin with topspin, a generate decide spin because I came across the back of the ball and I came over the top of the ball to generate the topspin.

Here’s funny might see in your local competition. So that serve was side-spin with back spin. So the side-spin came because I was coming across the back of the ball. And I had some backspin on it because I opened up the face of my bat so it always coming underneath the ball as well, so side-spin backspin. So let’s have look at this one: this is called reversed tomahawk. So that was side-spin and topspin. Side-spin because I came around the side of the ball, and topspin because I came over the top of the ball a little bit making the ball spin forward. So let’s have look at a few other serves: that one had some topspin on the ball because I rolled up the back of the ball the very sabtle action but it’s enough to generate the topspin. Now I’m going to do backhand serve: what spin was on that? OK, that was a backspin side-spin serve, so what coming across are generated the side-spin got the ball spinning side-way and by coming underneath the ball I generated the backspin so the backspin side-spin serve.

~~~^.^~~~
Bác Lương bổ sung đoạn này sẽ nối vào khúc nào của bạn Archer vậy bác Lương ơi?
Sửa chữa đoạn e bôi đỏ tí thôi bác ơi.
 

Bình luận từ Facebook

Top